Fa Nándor, Rakonczay hajójának tulajdonos-tervezője amondó, voltak kommunikációs problémák, de ettől még fantasztikus teljesítmény.

Fa Nándor: Gáboré emberfeletti teljesítmény
Rakonczay Gábor a hajóban (szolovitorlazas.hu)

Az interneten a ma hajnali híren túl, hogy Rakonczay Gábor az Atlanti-óceánt 60 nap alatt egyedül átszelte, és szerencsésen révbe ért Antiguán már egy szerkesztőségi cikk, egy blog és millió hozzászólás foglalkozik a magyar kenus teljesítményét követő kommunikációval.

Némelyek feltételezik, hogy az eltűnés csak „kamu” volt, marketingfogás, hogy a 21. századi vértől és celebektől csöpögő médiája többet foglalkozzon a világraszóló teljesítménnyel. A többség persze örül és gratulál, mert kétségtelen tény, a teljesítmény lenyűgöző, ha volt kapcsolata Rakonczaynak a szűk bennfentesekkel, ha nem. Ez utóbbi még csak növeli a teljesítményének értékét…

Elveszett? Megkerült? Tény: átevezte!


Fotó: www.szolovitorlazas.hu

A sport24 kérdésére Fa Nándor, a hajó tulajdonosa és tervezője, aki tanácsaival kezdetben és amíg volt kapcsolat addig is segítette Rakonczayt, elmondta: „Az a tény, hogy Gábor egyedül átevezte az óceánt, fantasztikus teljesítmény, csak szuperlatívuszokban lehet nyilatkozni. Gábor nagyon erős volt. Sok mindenről lehet itt majd szakmailag beszélni, de avatatlan kritikákat és alapos szakmai összefüggéseket nem ismerő megnyilvánulásokra, cikkekre nehéz reagálni. Sem Gábor, sem a hajó nem ezt érdemli! Maradjunk abban, hogy ez egy Magyar Guinness-rekord lesz, ha minden igaz!”


A híradások szerint Rakonczay többször felborult, elázott mindene, a telefon is, ezért nem tudott kapcsolatot tartani feleségével sem. Felmerül a kérdés, mégis hogyan élte túl ezeket a borulásokat. Fa Nándor az interneten keringő vitát gordiuszi csomóként feloldva ad magyarázatot minderre. „Egyszerűen arról van szó, hogy a hajóba beépített habanyag által kiszorított víz súlya nagyobb, mint az összsúly, azaz Gábor és az összes rakománya együttvéve. A maradék felhajtóerő cirka 150 kilogramm. Ez azt jelenti, hogy a hajó minden körülmények között felszínen marad. Egy egyszerű példával élve: ha kilukasztasz egy parafát attól a belseje vizes lesz, de ettől még nem süllyed el. A szólóvitorlázásban, óceánátkelésben a borulás hétköznapi esemény, amit meg kell oldani. Gábor megoldotta.”

A híradások szerint a magyar kenust egyetlen kézi GPS segítette a tájékozódásban, ennek köszönhetően tudott ott célba érni, ahol eredetileg tervezte. Márpedig Fa Nándor tájékoztatása szerint ezek olyan hétköznapi eszközök, amelyeket nem lehet bemérni.

Amit még tudni lehet: Rakonczay Gábor mindvégig rendkívül nyugodt és kitartó felesége amint lehet kiutazik férjéhez, hogy együtt örüljenek a szerencsés végnek. Rakonczay Viktória az atv.hu-nak adott interjújában egyébként abszurdnak nevezte a feltételezést, miszerint férje időleges eltűnése egy médiahekk volt.

Lépések a Guinness-rekordhoz?

Hogy Guinness-rekord lesz-e a magyar kenus teljesítménye vagy sem, azt ma még nem tudjuk.
A csúcs hitelesítésének első lépése az, hogy Rakonczay vagy felesége be kell hogy jelentse az Óceánátevező Szövetségnek, és bizonyítania kell a csúcs hitelességét.
Eztán lehet a Guinness-rekordok könyvébe is bekerülni oly módon, hogy a szövetség által kiállított dokumentumot hivatalos rekordként be kell jelenteni a Guinness-rekordok szerkesztőségének. Ők megvizsgálják, hogy a felmutatott teljesítmény összehasonlítható-e a kategóriájával, és ha igen, 4-6 hetet követően hitelesítik azt.
Ha hitelesítették, úgy a nyilvántartásba biztosan bekerül, de a könybe nem, hiszen több mintegy 40 ezer ismert csúcsból alig a tizede kerül bele a 2013-as kiadványba.

 

Forrás : Sport24

Készül a Dacia Citadine



A Daciát olcsó autók márkájaként tartjuk számon, de néhány modelljük már nem abszolút olcsósággal versenyez, hanem ár/érték arányban nyerők. A Renault román márkája most azonban ismét arra készül, hogy aláígérjen a piacnak.

Citadine néven egy városi autót tervez a vállalat.  A járgány a Sandero alá érkezik, akkora lesz, mint a jelenlegi Renault Twingo. Alapját egy új padlólemez adja, amelyet később egy nagyobb modellnél is használni kíván a Dacia. Ellentétben a legtöbb kisautóval, nem háromajtós karosszériával készül, hanem szériában ötajtós formát kap.

Újító lesz a Citadine abban a tekintetben, hogy más Dacia modellekkel ellentétben nem a Renault régebbi fejlesztésű motorjait örökli, hanem saját motort kap. Az új fejlesztésű motor a hírek szerint 0,9 literes háromhengeres, 60, 75 és 90 lóerő teljesítménnyel készül.

Míg jelenleg 1,8 millióért lehet megszerezni a Sandero legolcsóbb változatát, a Citadine ennél is olcsóbb lesz. A tervek szerint 5000 euróért, azaz jelen áron 1,5 millió forint alatt megvehető lesz.

 

 

Forrás : www.vezess.hu

F1: A Mercedes bejelentkezett a pole-ért...


A Maláj Nagydíj utolsó, harmadik szabadedzését is megúszták a csapatok eső nélkül, mindössze azt kellett megvárniuk, amíg a korábban lehullott csapadék maradéka is felszárad a sepangi aszfaltcsíkról.

Miután ez jó 20 perc alatt megtörtént, meg is indult az érdemi munka, a körözés, az időmérőre való felkészülés.

A leggyorsabbnak végül a mercedeses Nico Rosberg bizonyult a végén, a német eddig egyedüliként 1:37 alá szorította a köridőt, több mint négytizedet adva az addig élen álló honfitársának, Sebastian Vettelnek is.

Vetteltől lefelé már messze nincsenek ilyen különbségek, a címvédő mögött századmásodperccel lépésekben sorakozik szorosan csapattársa, Webber, Kimi Räikkönen és Romain Grosjean Lotusa, Jenson Button a McLarennel és még a williamses Pastor Maldonado is.

Michael Schumacher jóval lassabb volt Rosbergnél, a pénteket uraló Lewis Hamilton idejét azonban az magyarázza, hogy az edzés közepén megjárta a kavicságyat, az autóját javítgatni kellett, így csak feleannyit futott, mint a többiek.

A Ferrari számára nem túl biztatók a kilátások a kvalifikáció előtt: Fernando Alonso a 13. időt hozta, míg Massa tőle is egy másodperccel elmaradva, csak a három kiscsapat autóit verve a 18. helyen zárt.

A Maláj Nagydíj időmérő edzése magyar idő szerint 9 órakor kezdődik.

Forrás : www.vezess.hu

Derűs, 22 fokos, ideális versenyidőben kezdődött Melbourne-ben a 2012-es Forma-1-es szezonnyitó Ausztrál Nagydíj.


A lámpák kialvásakor Jenson Button magabiztosan rajtolt a második kockából, az első kanyarban Lewis Hamilton előtt tudott fordulni, pedig ő sem kezdett rosszul. A 3. helyről induló Romain Grosjeant Michael Schumacher, Nico Rosberg és Sebastian Vettel is megelőzte, majd a második körben Pastor Maldonado kilökte, a francia futóműve eltört, a versenyének vége lett.


F1: Csonka mezőnnyel rajtol a futam

A startnál mindkét ferraris jó lépett előre, Fernando Alonso a 6, Felipe Massa a 9. helyig kapaszkodott. Kimi Räikkönen a 12. helyre jött fel.

Rögtön az elején búcsúzott a Force Indiá-s Nico Hülkenberg, Bruno Senna és Daniel Ricciardo pedig egy első kanyaros ütközés miatt látogatott a bokszba és csúszott a mezőny végébe.

Az első körökben Button - és Hamilton is - szépen lépett el, hátrébb azonban Vettel keményen üldözte a 3. helyen haladó Schumachert, a 6. kör elején hibázott is, az első kanyart elmérte, így üldözötté vált, Rosberg,  Alonso, Webber hármasa került hozzá közel. A címvédő aztán felvette a tempót, újra utolérte Schumachert, aki váltóhiba miatt a 11. körben elkezdett visszaesni.

A hétszeres bajnok kiesésével egy időben megkezdődtek a kerékcserék is, az élmezőnyből Massa és Rosberg ment ki elsőként új lágy keverékű szettért. Alonso, Webber, Button, Hamilton közepes keverékre váltott, Vettel ugyanakkor újabb lágyas etapot indított.

Räikkönen nyújtott első szakasz után a 20. körben ment ki új gumikért a 2. helyről, utána már csak Sergio Perez maradt csere nélkül az élmezőnyben, a 2011-ben is gumispórolással brillírozó fiatal mexikói Hamiltonnak és Vettelnek is feladta a leckét, frissebb abroncsokkal sem volt könnyű elmenni mellette, de lassan azért egyre hátrébb csúszott.

Perez a 26. körig bírta, cseréje után Button, Hamilton, Vettel, Alonso, Rosberg, Webber, Maldonado, Räikkönen, Kobajasi, Massa volt a pontszerzők sorrendje, miután a ferrarist a finn és a japán is megelőzte a 27. körben. Massa nem sokkal később ki is ment friss gumiért.

A féltávnál Rosberg és Webber vívott keményen 3-4 körön keresztül, az ötödik helyért, mögöttük Maldonado várt az esetleges lehetőségre. A mercedeses elkeseredetten védekezett, egy kanyart is levágott, utána inkább ki is ment a bokszba, hogy elkerülje a büntetést.

A 35. körben Alonso, a következőben Button és Hamilton cserélt kereket, de "rosszkor", ugyanis Vitalij Petrov a kormányszervó hibája miatt leállította a Caterhamet a célegyenesben, beküldték a biztonsági autót, a később cserélők a mclarenesek közelébe kerültek.

A safety car távozása előtt Button vezetett, mögötte Vettel, Hamilton, Webber, Alonso, Maldonado, Perez, Rosberg, Räikkönen és Kobajasi volt az első tízben. Mivel idéntől a körhátrányban lévő pilóták újra visszavehetik a körüket a biztonsági autó alatt, így a szakasz jócskán elhúzódott, a 42. körben indult újra a verseny. Az újrarajtolásnál a vezető Button jó ütemben lépett a gázra és hátrébb is csak egy pozíciócsere történt, Kobajasi vette el a 9. helyet Räikkönentől.


Button gyorsan elhúzott, mögötte azonban Vettel, Hamilton és Webber szorosan együtt volt.

A 48. körben két brazil, Massa és Senna akadt össze csúnyán, egy előzési kísérletnél a két autó "összeragadt", két kanyaron keresztül együtt mentek a pályán és azon kívül is, röpködtek az alkatrészek. A Williams végül megjárta a kavicságyat, de javítás után pár körig még folytatta a versenyt, a Ferrari azonban úgy megsérült, hogy Massa azonnal beállt a garázsba.

Maldonado az utolsó körig brillírozott, a 6. helyen üldözte Alonsót, de a végén elszakadt a cérna, egy kerékvető megdobta a Williamst, a venezuelai csúnyán a betonfalnak csapódott, elszálltak a pontok. Az utolsó körön hátrébb is zajlottak az események, Räikkönen és Kobajasi Perez elé került, Rosberg defekt miatt visszaesett, Daniel Ricciardo és Paul di Resta a pontszerző helyekre lépett.

Button ellentmondást nem tűrően nyert, Vettel pedig ugyan 23 futam után egyetlen körig sem vezetett, hozott egy sokat érő második helyet. Lewis Hamilton a pole-ból csak egy 3. helyet hozott össze, az élmezőny vesztese ő volt.

Alonso óriásit mentett az 5. hellyel, a Sauber nagyon boldog lehet a kettős pontszerzés miatt, és Kimi Räikkönen is kiköszörülte valamelyest a szombati csorbát.

A világbajnokság a jövő héten  a sepangi Maláj Nagydíjjal folytatódik.


Ausztrál Nagydíj, Melbourne, 2012.03.18.

1. Jenson Button (brit) McLaren-Mercedes 1:34:09.565 óra
2. Sebastian Vettel (német) Red Bull-Renault
3. Lewis Hamilton (brit) McLaren-Mercedes
4. Mark Webber (ausztrál) Red Bull-Renault
5. Fernando Alonso (spanyol) Ferrari
6. Kobajasi Kamui (japán) Sauber-Ferrari
7. Kimi Räikkönen (finn) Lotus-Renault
8. Sergio Perez (mexikói) Sauber-Ferrari
9. Daniel Ricciardo (ausztrál) Toro Rosso-Ferrari
10. Paul di Resta (brit) Force India-Mercedes
11. Jean-Eric Vergne (francia) Toro Rosso-Ferrari
12. Nico Rosberg (német) Mercedes
13. Pastor Maldonado (venezuelai) Williams-Renault 1 kör h.
14. Timo Glock (német) Marussia-Cosworth 1 kör h.
15. Charles Pic (francia) Marussia-Cosworth 5 kör h.
16. Bruno Senna (brazil) Williams-Renault 6 kör h.

Kiesett:


1. Felipe Massa (brazil) Ferrari (46. kör)
2. Heikki Kovalainen (finn) Caterham-Renault (38.)
3. Vitalij Petrov (orosz) Caterham-Renault (34.)
4. Michael Schumacher (német) Mercedes (10.)
5. Romain Grosjean (francia) Lotus-Renault (1.)
6. Nico Hülkenberg (német) Force India-Mercedes


Legjobb kör: 1:29,187 Jenson Button

 

 

Forrás : www.vezess.hu

Jenson Button magabiztos versenyzéssel nyerte meg a Forma-1-es idény melbourne-i nyitófutamát Sebastian Vettel és Lewis Hamilton előtt.

Karambol az utolsó körben, Button örülhetett
Jenson Button ennél jobb kezdésről nem is álmodhatott (AFP)

A rajt a McLareneknek, főleg Jenson Buttonnak sikerült jól, aki elhúzott csapattársa, az első rajtkockából induló Lewis Hamilton mellett.

A 7. helyről induló Nico Rosberg őrült szlalomozás után feljött a negyedik helyre, igaz, Vettel szinte azonnal vissza is előzte. A rajt vesztese a harmadik rajtkockából induló francia Romain Grosjean volt, aki a tumultusból szétcsapott futóművel keveredett ki a bukótérbe.

Miközben az első három helyen autózó Jenson Button és Lewis Hamilton a többiektől és egymástól is egyre jobban elszakadt, mögöttük Schumachert egyre jobban szorongatta Vettel, szorosan mögötte pedig Rosberg és Alonso következett.

Schumacher váltóhiba miatt kiszállt a versenyből, helyette megérkezett az üldözők közé Mark Webber. A verseny első negyedében a visszatérő Kimi Raikkönen javított a legtöbbet, aki a 17. helyről rajtolva a 15. körben már a 8. helyen haladt.

Az első kerékcserék után maradt a Button, Hamilton, Vettel sorrend az első háromban, mögöttük folyamatosan csatázott Alonso, Rosberg és Vebber.

Az 58 körös verseny 38. körében Vitalij Petrov Lotusa megállt a célegyenesben, a biztonsági autó mögött pedig feltorlódott a mezőny, eltűntek a különbségek. Az új szabály szerint a lekörözött versenyzők visszavehetik a körüket.

Az új rajt után az élen Button, Vettel, Hamilton volt a sorrend, mögöttük folytatódott a kavarodás. Massa kiállt a leamortizált Ferrarival, Webber feljött a 4. helyre, az 5. helyen autózó Alonsót pedig a hétvége hőse, a Williams-Renault-val remeklő Pastor Maldonado tolta maga előtt.

Az utolsó körben Maldonado hibázott és összetörte az autót, miközben elöl Button simán bejött győztesként Vettel és Hamilton előtt, Raikkönen végül a 7. helyen hozta be a Lotust.

Eredmény - Forma-1-es Ausztrál Nagydíj

1. Jenson Button (brit) McLaren-Mercedes 1:34:09.565 óra
2. Sebastian Vettel (német) Red Bull-Renault
3. Lewis Hamilton (brit) McLaren-Mercedes
4. Mark Webber (ausztrál) Red Bull-Renault
5. Fernando Alonso (spanyol) Ferrari
6. Kobajasi Kamui (japán) Sauber-Ferrari
7. Kimi Räikkönen (finn) Lotus-Renault
8. Sergio Perez (mexikói) Sauber-Ferrari
9. Daniel Ricciardo (ausztrál) Toro Rosso-Ferrari
10. Paul di Resta (brit) Force India-Mercedes
11. Jean-Eric Vergne (francia) Toro Rosso-Ferrari
12. Nico Rosberg (német) Mercedes
13. Pastor Maldonado (venezuelai) Williams-Renault 1 kör h.
14. Timo Glock (német) Marussia-Cosworth 1 kör h.
15. Charles Pic (francia) Marussia-Cosworth 5 kör h.
16. Bruno Senna (brazil) Williams-Renault 6 kör h.

Kiesett:


1. Felipe Massa (brazil) Ferrari (46. kör)
2. Heikki Kovalainen (finn) Caterham-Renault (38.)
3. Vitalij Petrov (orosz) Caterham-Renault (34.)
4. Michael Schumacher (német) Mercedes (10.)
5. Romain Grosjean (francia) Lotus-Renault (1.)
6. Nico Hülkenberg (német) Force India-Mercedes

Forrás : Sport24

Úgy tűnik, hogy ügyesen keveri a Ferrari a lapokat.

 

A Berlinetta körül megy a felhajtás, hogy a történelem leggyorsabb autója, ami a maranelloi gyártósorról legördült, de ettől függetlenül természetesen a Ferrarinál nem áll meg az élet.


A Ferrari Enzo várva várt utódja, mely az F70 kódnév alatt fut, egy 7,3 literes, V12 elrendezésű motort kap, melynek ereje meghaladja a 800 lóerőt. A hibrid rendszernek köszönhetően ebből a mennyiségből 120 póni jut az alternatív forrásra, hogy végre az aszfaltra engedhesse dühét. Rövid matekkal kiszámolható, hogy ez meghaladja a Berlinetta erejét.


Rossz hír azoknak, akik idén várták volna az F70 bevezetését, hogy felesleges várakozniuk, ugyanis leghamarabb a 2013-as NAIA, vagy a Genfi Autószalon adhat helyet a leleplezésnek. Helyesebben valóban lesznek, akik még idén testközelből csodálhatják a legerősebb Ferrarit, de ez csak bizonyos emberek igen szűk körének lesz megtartva. A Ferrari szerint egyébként nem csak az autó árával, de magával az autóval is szeretnék meglepni az embereket. (A képen a Berlinetta motortere látható)

 

Forrás : www.technet.hu


Bár a Red Bull általában nem hajt arra, hogy már a pénteki edzéseken villogjon, ezért elsőre nem is meglepő, hogy a címvédő Sebastian Vettel csak a top10 határán teljesített, a nap végi nyilatkozata alapján azonban úgy tűnik, ezúttal valódi tanácstalanság van a csapatnál, a vizes pálya nem jött jól.

"A délelőtt nem volt valami jó, egyáltalán nem voltam elégedett az autóval. A délután egy kicsit jobb volt. Nyilván a körülmények miatt nem lehetett sokat menni, nagyjából mindenki így volt ezzel, de a kevés hasznos időben már nagyjából rendben voltunk" ? mondta az elmúlt két idény bajnoka.

"Az a dolgunk, hogy megtaláljuk a megfelelő egyensúlyt, megértsük az autó viselkedését a mostani körülmények között, itt ezen a pályán, remélhetőleg holnap már jobban megy majd. A holnapi cél a Q3-ba jutás, aztán majd meglátjuk, ott mi lesz."

A Red Bull-os a fentiekkel együtt sem túl bizakodó, tart tőle, hogy a szombati egyórás szabadedzés nem lesz elég minden szükséges munkához, nehéz lesz megtalálni az ideális beállításokat.

"Nem fogjuk feltalálni a spanyolviaszt, ha a körülmények miatt vacak péntekünk volt, akkor sem tudunk egy az egyben lefutni egy teljes órát szombaton, gumink sincs elég ehhez és különben is, első sorban már az időmérőre kell készülni. Nem lehet mindent elvégezni egy órában, szóval ahogy mondtam, a legfontosabb most az, hogy holnapra javuljunk, jobban megértsük az autót - az utolsó körökön már sikerült egy kicsit - aztán meglátjuk, hogyan tovább."

Vettel tavalyelőtt és 2011-ben is megszerezte a pole-t Melbourne-ben, a futamon két éve műszaki hiba miatt kiesett az élről, tavaly azonban meg is nyerte a versenyt.

 

Forrás : www.vezess.hu


A Ferrari nagy lendülettel vágott neki 2012-nek, már a tavaly idény utolsó harmadában is a radikálisan újnak szánt F2012-esen dolgoztak, az autó azonban saját bevallásuk szerint sem váltotta be a hozzá fűzött reményeket a téli teszteken.

F1: Megnyugtatták a Ferrari-vezért
Az utolsó barcelonai hétvégén a technikai főnök Pat Fry és Fernando Alonso is azt mondta, hogy küszködni fognak az idény elején, a dobogóra sem lesz esélye a csapatnak. Felipe Massa azonban másképp gondolja:

"Tény, hogy minden évben egyre kevesebbet tesztelünk, ezért nehezebb felmérni, hogyan is állnak egymáshoz képest a csapatok. Tavaly nagyon jól mentünk a teszteken, aztán Melbourne-ben mégis egy másodperces hátrányban találtuk magunkat" ? mondta a Ferrari hivatalos oldalán.

"Nem tagadom, hogy nem vagyunk 100 százalékosan elégedettek a spanyolországi teszteken végzett munkánkkal, szerettem volna, ha gyorsabbak vagyunk. De vadonatúj autónk van, még mindig ismerkedünk vele, mire kihozzuk belőle a maximumot."

"A csapat nagyon erős, hiszek benne, hogy a képességek leszünk fejleszteni a kasztnit év közben. Az igazság csak Ausztráliában, ugyanolyan körülmények között, kevés üzemanyag és a leglágyabb gumik használata mellett derül majd ki. Az biztos, hogy pár csapat nagyon erősnek tűnik, a Red Bullt, de a McLarent, a Mercedest és a Lotust is gyorsnak látom. Aztán ott egy nagyon sűrűvé vált csoport, pár tizeden belül van a Sauber, a Toro Rosso és a Force India. Ezzel együtt is viszont hiszem, hogy mi a dobogóért küzdhetünk. Csakis erre gondolok. Már csak pár nap és a válaszokat is megkapjuk."

Massa dobogós elképzelését osztja egyébként az egykori McLaren-tesztelő, az idén a HRT-vel induló Pedro de la Rosa is.

"Ez az autó egészen kiváló és biztos vagyok abban, hogy az első perctől kezdve harcban lesz a dobogós helyekért" -mondta a spanyol Cadena Sernek a veterán. "Szerintem semmivel sincs több gondja a Ferrarinak, mint a többieknek. Ellenben azt látom, hogy a gép elképesztően gyors, sokkal sebesebb, mint sokan feltételezik."

Forrás : www.vezess.hu
Szerző : Baka Gábor

Maria de Villota lesz a Forma-1-es Marussia tesztpilótája - ezt a csapat jelentette be szerdán.

Hivatalos: női pilóta a Forma-1-ben
Már tesztpilóta lett a hölgy

A 32 esztendős spanyol hölgy korábban a Forma-3-ban, a Daytonai 24 órás viadalon és a Formula Superleague-sorzatban indult. Emilio de Villota, Maria édesapja a hetvenes-nyolcvanas években 15 F1-es GP-n indult, testvére, Emilio Jr. pedig szintén autóversenyző.

A spanyol pilóta már tesztelt Forma-1-es autót, augusztusban, a franciaországi Paul Ricard-pályán 300 km-t száguldott egy Lotus-Renault volánja mögött. "Óriási lépést tettem meg legnagyobb álmom megvalósulása felé" - fogalmazott Villota.


A Marussia két pilótája a német Timo Glock és a belga Jerome d'Ambrosio lesz az idei vb-sorozaton, amely jövő vasárnap az Ausztrál GP-vel kezdődik Melbourne-ben, az Albert Park aszfaltcsíkján.

 

Forrás : MTI

Két magyar indul a Túraautó-Vb-n


A Zengő Motorsport két autót nevezett a 2012-es a Túraautó Világbajnokságra! Michelisz Norbert és Wéber Gábor személyében, két Európa Kupa győztes, többszörös magyar bajnok versenyző kormányozza BMW-ket - számol be a csapat honlapjukon a jó hírről.


A már meglévő BMW 320 TC mellé egy ugyanolyat vásároltak a dán Kristian Poulsentől, aki tavaly ezzel nyerte meg a független versenyzők számára kiírt Yokohama Trophyt. Jelen állás Michelisz teljes idényt fut, míg a Forma-1-es közvetítésekből ismert Wéber az európai futamokon indul. Ha sikerül további támogatókat találni, akkor változhat a helyzet.

Így tehát két magyar versenyzőnek is szurkolhatunk május első hétvégéjén a Hungaroringen!

Szintén friss hír, hogy véglegesítették a jegyek árát a magyarországi versenyre. A belépőjegy személyenként 3000,- forintba kerül, s érvényes május 5-re, szombatra, amikor a szabadedzéseket és az időmérőt bonyolítják le, valamint május 6-ra, vasárnapra is, amikor a két versenyfutamra kerül sor.

A jeggyel a nézőtér bármely pontján, bármelyik tribünjén helyet lehet foglalni a két nap során, érkezési sorrendben. További 3000 forintért a Paddockba is be lehet majd jutni. Május 4-én a bejutás ingyenes a Hungaroring nézőterére és a Paddockba is, a 14 éven aluliaknak pedig - felnőtt kísérettel - 5-én és 6-án sem kell fizetniük.

 

Forrás : www.vezess.hu


A Dun & Bradstreet pénzügyi elemző minden évben kétszer megvizsgálja, hogy a Forma-1-es csapatok mennyire megbízható üzleti partnerek, időben vagy csak késéssel rendezik tartozásaikat.

A legfrissebb elemzés nem nem fest túl jó képet a csapatokról, hiába gazdálkodnak együttesen 2,2 milliárd dollárból, a cash flow bizony akadozik.

Az adatok szerint továbbra is a Ferrari a legráérősebb adós, az olasz csapat átlagosan 18 nap késéssel fizet csak az üzletfeleinek - ezzel egy napot javítottak a legutóbbi felméréshez képest. A Mercedes és a McLaren egy kicsit fegyelmezettebb lett, míg korábban 17 és 15 napig váratták a partnereiket, most a wokingiaktól 12, a brackleyiketől 11 nap után várhatnak pénzt.

A kiscsapatok közül a Team Lotus (idén már Caterham) nagyon szépen összeszedte magát 2011-ben, a korábbi 20 napos időt 9-re szorították vissza, a Virgin/Marussia azonban épp ellenkező irányba mozdult, tőlük a korábbi 8 nap helyett már 20 napig késett az utalás.

A korábbi eminensek is patópálosodtak: míg a Sauber korábban svájciságához méltóan 17 nappal előre(!) fizetett, 2011-ben csak 2 nap késéssel. A bajnokcsapat Red Bull Racing a korábbi átlagosan egynapos késését ötnaposra növelte, míg a kistestvér, a korábban napra pontosan fizető Toro Rosso átlagosan egy nappal volt elcsúszva a 2011 márciusa és decembere közti időszakban.


A csapatok átlagos fizetési késése

Csapat Késés 2011.04.-2011.12.
Késés 2010.11.-2011.03.
Ferrari
18 nap
19 nap
Virgin/Marussia
17 nap
8 nap
Lotus Renault/Lotus
16 nap
14 nap
McLaren
12 nap
15 nap
Mercedes
11 nap
12 nap
Team Lotus/Caterham
9 nap
20 nap
Force India
8 nap
12 nap
Red Bull
5 nap
1 nap
Williams
3 nap
3 nap
Sauber
2 nap
17 nappal előre
Toro Rosso
1 nap
0 nap

 

Forrás : www.vezess.hu

Konstrukciós hiba miatt beszüntette a Lotus csapat a barcelonai tesztet. A gépet át kell tervezni.

Raikkönenék abbahagyták, mert életveszélyes a Lotus
A Lotus vezetősége nem kockáztatta versenyzői életét

Barcelonában zajló Forma-1-es össznépi tesztelés keddi első napján, ahol Vettel végzett az élen, a Lotus istálló új, második E20-as konstrukciójával Romain Grosjean csak hét kört tudott megtenni - írja az Autosport.com. A pilóta beszámolója szerint furcsa volt vezetni a kocsit. A Lotus nem kockáztatott, és azonnal kivizsgáltatta az autót. Az eredmény: nagy sebességnél fellépő konstrukciós rendellenesség.

Annál a 300 km/h-s sebességnél, amellyel a Forma-1-es autók a hosszabb egyenesek végén közlekednek, ez már konkrét életveszély Nem csoda, ha az istálló úgy döntött, azonnali hatállyal felfüggeszti a tesztelést - az első E20-as kasztnival sem próbálkoznak, inkább áttervezik a gépet..


"Nehéz döntést hoztunk, de az átalakítások után jövő héten visszatérünk. Tudjuk, mi a gond, és a helyes módosításokkal meg is tudjuk oldani"
- idézte az Autosport Eric Bouiller csapatfőnököt.

Kimi Raikkönen, aki remekül érzi magát a Lotusnál és Grosjean Jerezben, az első hivatalos tesztelésen még nem jelezte a problémát, Hamilton szerint is remekül ment a Lotussal, az egyik legígéretesebb eredményt produkálta.

 

Forrás : www.autosport.com

Ford-siker a Svéd-ralin

Jari-Matti Latvala nyerte a vb 2. futamát

Nagyobb kép
Svéd-rali 2. nap - videós összefoglaló
A Svéd-rali vasárnapi programja:

SS19 Lesjöfors 1  15,00km

SS20 Rämmen 1  22,76km

SS21 Hagfors 1  4,66km

Szerviz H Hagfors

SS22 Lesjöfors 2  15,00km

SS23 Rämmen 2  22,76km

SS24 Hagfors 2  4,66km (power stage)

Jari-Matti Latvala nyerte a 2012-es rali-világbajnokság második futamát, a Svéd-ralit. Ezzel sorozatban immár hatodik éve a Fordé a győzelem a skandináv versenyen, amelyen idén egy versenynapot norvég pályáknak szenteltek.

Latvala úgy vághatott neki a vasárnapi hat szakasznak, hogy 23 másodperc előnye volt a citroënes Mikko Hirvonennel szemben. Ám a finn versenyző nem spórolt, hanem megnyerte a reggeli két hosszabb szakaszt, így a szervizre már 35 másodperces fórral érkezett. A verseny alatt őt folyamatosan nyomás alatt tartó Hirvonennek ezúttal csak visszafogott válasza volt, főként azért, mert mára változtatott az autó beállításán, hogy ne használja el annyira az abroncsokat, az új beállításokkal viszont odalett az önbizalma. 

Ám a délutáni első gyorsaságin hirtelen nyolc másodpercre olvadt Latvala előnye, mert eltalált egy sziklát és defektet kapott. Nem omlott össze, a következő szakaszon ismét a leggyorsabb idővel jelezte, nem adja a győzelmet másnak. Az utolsó, külön pontokért zajló, power stage-en, ismét Latvala volt a gyorsabb, ami azt jelentette, hogy megszerezte idei első, pályafutása hatodik győzelmét. A győzelemért járó 25 pont mellé plusz egyet kapott a power stage harmadik helyéért.

"Hihetetlen! Négy éve megnyertem ezt a versenyt és most megvan újra" - mondta Latvala. "Amikor először megnyertem ezt a versenyt, én lettem a legfiatalabb futamgyőztes a rali-világbajnokság történetében, megdöntve a példaképem, Henri Toivonen rekordját. Fantasztikus újra nyerni."

"Monte-Carlo után (az élről esett ki Latvala) a nyomás alatt voltunk, ami csak nőtt, ahogy közeledett ez a verseny. De most ez csökken a következő futamok előtt."

 

Latvala mögött az elmúlt két év győztese, Mikko Hirvonen végzett a második helyen. A két finn között nem a tempó döntött a fiatalabb javára, sokkal inkább az, hogy ügyesebben óvta a szögeket az abroncsaiban a vékony hóréteggel borított pályákon, így azok tovább biztosítottak jó tapadást.

"Nem olyan rossz ez. Úgy gondolom, nagyon sokat tanultunk ezen a hétvégén" - nyilatkozta Hirvonen. "Persze nagyon szerettem volna megnyerni ezt a versenyt a csapatnak, de Jari-Matti nagyon erős volt a hétvégén. Fantasztikus csatát vívtunk, amit nagyon élveztem, most másodikak lettünk."

Míg Latvalának sikerült megőriznie helyét, Petter Solbergnek a dobogóba került az ugyanott begyűjtött defekt. Mads Ostberg, aki ma fantasztikusan száguldva két szakaszt megnyert, hármon pedig a második leggyorsabb volt, megelőzte a norvégot és tavalyi második helye után ismét dobogóra állhatott annak ellenére, hogy privát versenyző.

"A mostani harmadik helyezés pont olyan, mint tavaly a második, nagyon jó eredmény" - értékelt Ostberg. "Idén nem tudtunk Jari-Mattival és Mikkóval csatázni. Most már csak egy hely maradt ki a dobogóról, jövőre majd megpróbáljuk azt megszerezni."

 

Sebastien Loeb vasárnap sem csillogtatott meg túl sokat különleges tudásából, így hatodik helyen zárt Jevgenyij Novikov mögött. A nyolcszoros világbajnok még pénteken bukta el a jó helyezés reményét, amikor az egyik kanyarban kicsúszott és két percet töltött a hó fogságában. A power stage megnyeréséért kapott három bónuszpont azonban csökkenti a veszteségeit - a címvédő továbbra is őrzi első helyét a bajnokságban.

A további pontszerző helyeken a norvég Henning Solberg, a svéd Patrik Sandell, a cseh Martin Prokop és a norvég Eyvind Brynildsen végeztek. A Svéd-rali most sem hazudtolta meg magát: a top10-ben hét skandináv pilóta végzett.

A leggyorsabb S2000-es pilóta Sebastien Ogier volt, aki idén csak pályaismeretet gyűjt a Volkswagen Motorsport Škoda Fabiájával, hogy jövőre gőzerővel támadhasson Polo R WRC-vel.  Ő nem indul az ilyen autókra kiírt SWRC bajnokságban, azok között P-G. Andresson nyert a Protonnal.


A 2012-es Svéd-rali végeredménye (24/24 szakasz):

1. Jari-Matti Latvala, Ford WRT Fiesta RS WRC                 3ó 18p 28,3 mp M
2. Mikko Hirvonen, Citroën Total WRT DS3 WRC                +16,6 mp M
3. Mads Ostberg, Adapta WRT Fiesta RS WRC                  +38,8 mp
4. Petter Solberg, Ford WRT Fiesta RS WRC                     +1p 14,3 mp M
5. Jevgenyij Novikov, M-Sport Ford WRT Fiesta RS WRC     +2p 41,4 mp M
6. Sebastien Loeb, Citroën Total WRT DS3 WRC                +2p 55,1 mp M
7. Henning Solberg, Go Fast Energy WRT Fiesta RS WRC     +3p 49,5 mp
8. Patrik Sandell, Prodrive MINI John Cooper Works WRC     +5p 08,9 mp
9. Martin Prokop, Czech Ford National Team Fiesta RS WRC +5p 30,0 mp
10. Eyvind Brynildsen, Ford Fiesta RS WRC                        +6p 27,2 mp

11. Sebastien Ogier VW Motorsport Skoda Fabia S2000        +7p 35,0 mp
12. P-G Andersson Proton Motorsport Satria Neo S2000        +9p 48,5 mp S

Power Stage / SS24 (Top 3):

1. Sebastien Loeb 3 pont
2. Petter Solberg  2 pont
3. Jari-Matti Latvala 1 pont

A világbajnokság állása (élmezőny):

1. Sebastien Loeb     39 pont
2. Mikko Hirvonen      32 pont
3. Petter Solberg       29 pont
4. Jari-Matti Latvala  26 pont
5. Jevgenyij Novikov  21 pont
6. Dani Sordo           18 pont
7. Mads ostberg       15 pont

 

A télből a nyárba érkezik a rali-világbajnokság legközelebb, mivel a következő verseny a március 8-11. között rendezendő Mexikó-rali lesz.

 

Forrás : www.vezess.hu

Kémeket ültetnek a kocsikba...

A legnagyobb angliai autós szervezet az AA mostantól fekete dobozt rak ügyfelei kocsijába. A dolog lényege, hogy a náluk biztosítottak bonus-malus besorolását ettől kezdve ezzel határozzák meg.

A kis szerkezet rögzíti az autóvezető stílusát ennek alapján ítélkezve felette. Figyeli a gázadási jellemzőket, a fékezési szokásokat, sőt azt is milyen típusú utakat használ jellemzően az autó gazdája.

Az így keletkezett adatokat nem csak a biztosítótársaság kapja meg, hanem a sofőr is. Mintegy arra serkentve, hogy a prémiumcéloknak próbáljon meg megfelelni. Az AA szóvivője szerint a rendszer igen sokrétű és alapos adatkiszolgálást tesz lehetővé.

A rendszer alkalmas bizonyos helyzetek megítélésére is, ki mikor és miben volt hibás egy baleset esetén. Sőt a fejlesztés révén akár az automatikus bírságolásra is sor kerülhetne, ha gyorshajtás történt. Lényegében egy fizess, ahogy vezetsz! rendszert szeretnének elérni a biztosítási területen. Ez sokaknak sokba kerülhet, viszont másoknak nagyon olcsó lehet a biztosítás.

Egy kimutatás szerint egyébként a fiatal nők (17-20 éves korban) jelenleg 40 százalékkal kevesebbet fizetnek, mint hasonló korú fiatal férfi társaik. Mindez egyébként egy uniós direktívát is eredményezett, amely 2012 decemberétől előírja, hogy nem lehet a fiatal férfi sofőröket hátrányosan megkülönböztetni. Ugyanis nem minden fiatal férfi ámokfutó, ők jól járhatnak egy ilyen rendszerrel. Nem is beszélve azokról, akik nagyon keveset használják az autójukat. (Bár ennek megítélése baleseti szempontból nem biztos, hogy egyenesen arányos.)

                                  Nyomon követhető a vezetési teljesítmény (forrás: AA.com)

Igazán tehát a fiatalok körében okozhat változást egy hasonló rendszer megjelenése. Egyesek az mondhatják, nekik nem kell egy kém a kocsiba, mások viszont, hogy bizonyítsák hiába egy rizikós csoport tagja – fiatalok – nem vezet úgy, hogy felárat kelljen érte fizetnie. A helyzet itt meg is fordulhat, ha biztosító előírássá teszi a szerkezet használatát, vagy aki nem akarja annak eleve irreális díjat szab.

Nem az AA az egyetlen, amely már kipróbálta a rendszert. A walesi Motaquote is leszerződött az amerikai TomTom navigációs eszközgyártóval valósidejű ügyfélkövetésre.

 

Forrás : Hir24/BBC

F1: Räikkönené az első tesztnap


Az elmúlt napok autóbemutatói után ma délelőtt a dél-spanyolországi Jerezben megkezdődött a 2012-es év első hivatalos Forma-1-es tesztje. A gyakorláson a Marussia kivételével minden csapat megjelent, igaz, a Mercedes és a HRT egyelőre a tavalyi autóval.


A többiek viszont már mind a 2012-es modelleket próbálgatták, az élen pedig még egy késő délelőtt futott idejével a két év kihagyás után a Lotusnál visszatérő Kimi Räikkönen végzett. A csapat nem titkolt célja, hogy a 2007-es bajnok a lehető legtöbbet vezesse, minél jobban visszarázódjon az F1-be - ma 73 kört ment. A finnek ez szemmel láthatóan ment is, ugyanis 1:19.670-es köre már a tavalyi jerezi csúcsnál (1:19.831 - Rubens Barrichello, Williams) is jobb volt.  

Közel járt Räikkönen eredményéhez az év egyik nagy ígéretének számító Force India is, Paul di Resta alig egytizeddel volt lassabb a Lotusnál, ráadásul a skót igen szép távot, 101 kört ment, nála többet csak a Suber C31-esét próbálgató Kobajasi Kamui tett meg több kört, 106-ot. A japán egyébként a 7. időt hozta.

A 3. és 6. a Mercedes két pilótája, a délelőtt-délután megosztva vezető Nico Rosberg és Michael Schumacher hozta, de az ő eredményük még a többiekénél is kevesebbet jelent, hiszen a régi autóval köröztek, elsősorban csak a 2012-es gumikkal ismerkednek és pár alkatrészt próbálnak most ki Jerezben, az új autójuk csak két hét múlva, Barcelonában érkezik.


A két mercis közé a Red Bull-család két tagja került, negyedikként a címvédő autót, az RB8-ast pályára vivő Mark Webber, mögötte a Toro Rossó-s Daniel Ricciardo. A Red Bull napja egy kicsit nehézkesen indult, ugyanis csak késő délelőttre érkezett meg a használni kívánt hátsó szárny, Webber csak akkor kezdhette az autó shakedownját. Végül 53 kört tett meg, a végsebességben pedig vitte a pálmát az első nap, a mérőponton 300 km/órát hozott a kék autó.

 

 

A McLaren és a Ferrari egyelőre csendesen, feltűnésmentesen dolgozott, sem az időkkel, sem más rendkívüli eseménnyel nem hívták fel magukra a figyelmet. A Caterhamnél és a Williamsnél nem volt minden rendben műszakilag, Heikki Kovalainen csak 28, Pastor Maldonado pedig mindössze 25 kört tett meg kedden.

A nap egyébként egészen délutánig incidensek nélkül zajlott, csak az utolsó órában kellett megszakítani kétszer a körözést piros zászlóval: előbb Ricciardo STR7-ese állt le a pályán olajszivárgás miatt, majd Kobajasi C31-eséből fogyott ki az üzemanyag.


Teszt, Jerez, 2012.02.07.

# Pilóta Csapat Idő
1. K. Räikkönen
Lotus F1
1:19.670
2. P. di Resta
Force India
1:19.772
3. N. Rosberg
Mercedes AMG 1:20.219
4. M. Webber
Red Bull
1:20.496
5. D. Ricciardo
Toro Rosso
1:20.694
6. M. Schumacher
Mercedes AMG
1:20.794
7. K. Kobajasi Sauber 1:21.353
8. J. Button
McLaren 1:21.530
9. F. Massa
Ferrari 1:22.815
10. H. Kovalainen Caterham F1
1:23.178
11. P. Maldonado Williams 1:23.371
12. P. de la Rosa
HRT 1:23.676

 

 

Forrás : www.vezess.hu

Bővült a Multisoft traffipaxjelzőjének látóköre

Már Baranyában is működik a traffipaxjelző

A főváros után immár Pécs környékén is automatikusan figyelmeztethet az androidos okostelefon a kihelyezett sebesség-ellenőrzőkre.

Akár listázva is megjeleníthetők az aktuális nap mérőpontjai, de nem kell a térképet böngészni, menet közben automatikusan is figyelmeztet a szoftver

Akár listázva is megjeleníthetők az aktuális nap mérőpontjai, de nem kell a térképet böngészni, menet közben automatikusan is figyelmeztet a szoftver

Olvassa be telefonjával a QR-kódot, és már töltheti is le az androidos alkalmazást

Olvassa be telefonjával a QR-kódot, és már töltheti is le az androidos alkalmazást

      Tavaly év végén debütált az android operációs rendszeres okostelefonokra ingyenesen letölthető traffipaxjelző widget , mely az okostelefonok képernyőjére helyezve, és onnan elindítva a Rendőrség hivatalos adatbázisa alapján figyelmeztet a sebesség-ellenőrzőkre, azaz a traffipaxoló rendőrökre.

        A kezdeti, fővárosi "lefedettség" után a traffipaxjelző február elejétől Baranya megye területén is működik - a megszokott módon. A mérési pontok és idők listáját a szoftver internetcsatlakozáson keresztül naponta frissíti, azok listázva is megjeleníthetők, de a programot elindítva a telefon GPS-antennáját használva a mérőpontokhoz közeledve a készülék figyelmeztet is az utcaszintű pontossággal meghatározott sebesség-ellenőrző pontokra - természetesen csak a mérés idejében, így nincsenek fölösleges riogatások.

      Budapest és Baranya megye után folyamatos fejlesztéssel országos lefedettséggel is várható a traffipaxjelző, melynek letöltéséhez elegendő a cikkünkbe tett QR-kódot beolvasni, s már tölthető is le az ingyenes alkalmazás a telefonra.

 

Forrás : www.autonavigator.hu

A hírt szerkesztette: Katona Mátyás

WRC 2012: szezonnyitány Monacóban

2012 az előjáték éve...

Milyen lehet minden idők legsikeresebb versenyzőjeként, zsinórban szerzett nyolc vb-címmel a zsebedben nekivágni az aktuális évadnak? És milyen lehet a többieknek? Loeb kontra mindenki - Monacóban rajtol a 2012-es raliszezon.

Loeb idén a kilencedik vb-címére hajt

Loeb idén a kilencedik vb-címére hajt

      Nem is olyan rég, alig több mint két hónapja ért véget a tavalyi WRC-szezon, és nem történt meglepetés, egyhuzamban nyolcadszor is Sebastien Loeb  lett a ralivilágbajnok. Az extornász ezzel - az F1-ben hétszeres elsőségig jutó Michael Schumachert lenyomva - minden idők legsikeresebb autóversenyzője lett az összes Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) szervezte sorozatot figyelembe véve, és nyilván a saját szakágában is csak tovább homályosította a hajdani legendák emlékét. Ari Vatanen, Walter Röhrl, Juha Kankkunen, Tommi Mäkinen, Carlos Sainz, Colin McRae, Marcus Grönholm... Csak néhányan a legjobbak közül, és egyik sem koronáztatott meg négynél többször. Futamgyőzelmileg is durva a különbség: Loeb 67-nél tart, második helyen Grönholm szerénykedik a maga 30-ával.

A 9 egyéni mellé már 7 konstruktőri trófeát is begyűjtött a Citroën

A 9 egyéni mellé már 7 konstruktőri trófeát is begyűjtött a Citroën

      És Loeb nem vonult vissza, maradt mindenkori kenyéradójánál, a Citroënnél, s kilencedik trófeájára pályázik. 37 éves, gyorsasága és motivációja mit sem kopott, így vetélytársai feladata több mint szép, ha le akarják pipálni. Mekkora szám lenne, ha valakinek sikerülne! Amennyiben Loeb egyszer szögre akasztja a bukót, új korszak kezdődik, egy olyan mezőnyben avatnak győztest, ami sokat gyengül a mester kiválásával. De ez a jövő, nézzük, kik (és mivel) próbálják meg idén a "lehetetlent".

      Loeb elsődleges kihívója a Fordnál élharcossá kinevezett Jari-Matti Latvala. Sebessége félelmetes, egyre kevesebbet hibázik, s végre élvezheti, hogy rá összpontosul egy teljes, gyári támogatású csapat figyelme. Hogy agyonnyomja-e a teher, ki fog derülni. Éveken át Mikko Hirvonennek megvolt a sansza, de sosem jött ki neki a lépés. Kisebb meglepetésre át is igazolt a Citroënhez vízhordónak, tuti rengeteg pontot termel, ami létfontosságú a konstruktőri elsőséghez. Fura lesz őt Ford helyett Citroënben látni. Még furább lesz Petter Solberg Ford  volánját tekergetve - Mr. Hollywood az utolsó, aki a Loeb-érát megelőzően világbajnok lehetett. 2003-at írtunk akkor... Latvala mögött Solbergnek az lesz a dolga, ami Loeb árnyékában Hirvonennek: sok-sok pontot gyűjtögetni a csapatnak, s a lehető legtöbbet elvenni a riválistól.

A Latvalát favorizáló Ford Hirvonen helyére Solberget szerződtette vízhordónak A Latvalát favorizáló Ford Hirvonen helyére Solberget szerződtette vízhordónak

A Latvalát favorizáló Ford Hirvonen helyére Solberget szerződtette vízhordónak

Sordo gyors, a Mini gyors, ha lesz pénz, az eredmények is jönni fognak

Sordo gyors, a Mini gyors, ha lesz pénz, az eredmények is jönni fognak

      Aki mindnyájuk levesébe köphet, s bele is fog, efelől ne legyen kétségünk, az Dani Sordo a Minivel. Az a Sordo, aki Loeb mellett tanult a Citroënnél, s azzal a Minivel, amely idén először fut teljes programot. Viszont nem az eredeti Sordo, Meeke felállásban, mivel Meeke versenyeztetésére nem jutott pénz, hanem egyedül Sordo vehet részt mind a 13 futamon, és a másik gyári kocsit mindig kiadják valakinek - valószínűleg annak, aki a legtöbbet fizet érte... Anyagi okokból sokáig az sem volt biztos, hogy a Mini egyáltalán rajthoz tud-e állni azután, hogy 2011-ben már megmutatta egy-egy versenyen, mire is képes. Nagyon is sokra. És Sordo is ügyes. Drukkolunk.

Ogier-nek főleg aszfalton kell javulnia, ha meg akarja verni Loeböt. Idén nem fogja, mert

Ogier-nek főleg aszfalton kell javulnia, ha meg akarja verni Loeböt. Idén nem fogja, mert "csak" S2000-es Skodával edz a VW WRC tesztelése mellett. A Bajnokok Tornáján is bebizonyította, hogy korunk egyik legjobb autóversenyzője, ráadásul becsvágya is győzelemre predesztinálja

      A "két és fél" gyári csapat mellett persze egy rakás privát induló is lesz - győzelmi sansz nélkül. Egyikük-másikuk tán megcsíp egy dobogót, de ennyi. Aki leginkább veszélyeztette Loeb egyeduralmát, idén S2000-es Skoda Fabiával hangol a jövőévi szezonra, mikor már Volkswagen Polo R WRC-vel törhet a trónra. Őt úgy hívják: Sebastien Ogier. Ha Loeb ebben az évben is nyer, kilencnél tuti nem áll meg, mert már csak egy hiányzik majd a tízhez, nos akkor 2013-ban következhet az igazi bunyó Loeb és Ogier (plusz tán Latvala és Sordo), négy pilóta és négy autógyár (Citroën/Ford/Mini/Volkswagen) között. Voltaképp úgy érdemes e soros évadot figyelni, mint előjáték a majdani Loeb-Ogier háborúhoz.

A Bajnokok Tornáján nyertes Ogier ugye Loeb csapattársa volt a Citroënnél, de nem bírta elviselni a másodhegedűs szerepét, a Volkswagen terve pedig nem más, mint a temérdek pénzből azonnali győztes csomag összerakása. Lásd Dakar 2008-2010. Sanyibá, azaz a raliban és terepraliban is diadalmaskodó Carlos Sainz személye is garancia a sikerre.

     Címszavakban a többiekről: Räikkönennek ennyi volt a ralizás, visszatért az F1-be; Al-Attiyah bánhatja, hogy a címvédés reményében elment csalódni és kiesni a Dakarra, őt a Montén nem, csak később láthatjuk DS3 WRC-ben; Citroënnel próbálkozik még többek között az ifjonc Neuville, aki a fordos Tänakkal együtt hatalmas tehetségnek lett kikiáltva, s a jövőben akár Ogier ellenfele is lehet; a korábbi Monte-győztes Delecour is WRC-vel, Fiestával indul; Petter fivére, Henning Solberg és a szintén nem lassú Östberg rajtja (Forddal) bizonytalan - anyagilag.

Úgy volt, hogy a Mini idén teljes értékű gyári csapatként indul két toppilótával, de Kris Meeke áldozatául esett a büdzsé jelentős megnyirbálásának

Úgy volt, hogy a Mini idén teljes értékű gyári csapatként indul két toppilótával, de Kris Meeke áldozatául esett a büdzsé jelentős megnyirbálásának

     Az autók a "régiek", csak festésük-matricázásuk változik szponzorilag: Citroën DS3 WRC, Ford Fiesta RS WRC és Mini John Cooper Works WRC. Motorjuk közvetlen benzinbefecskendezéses, 1,6 literes turbó, 300 lóerővel, összkerékhajtásúak mechanikus differenciálzárral, váltójuk szekvenciális, kézi kapcsolású.

      A híres Monte utoljára 2008-ban volt vb-futam, három szezonon át az IRC-sek, S2000-es gépek csúszkáltak a Col de Turinin meg a többi fantasztikus, aszfaltos-vizes-havas-jeges szerpentinen. Ez a 80. verseny Monte-Carlóban, legtöbbször Loeb nyert itt, öt alkalommal. Újdonság, illetve régi-új lebonyolítás, hogy nem csak péntektől, hanem már szerdától vasárnapig zajlik a meccs, a ralinak két bázisa is lesz: Valence és Monaco. Az össztáv 1780 km, ebből a szelektív - 18 szakaszra bontva - 433 km. A vasárnapi utolsó gyors ismét bónuszpontos, élő tévéadásos Power Stage lesz.

A Polo R WRC csupán jövőre debütál, akkor viszont nyerni akar vele a Volkswagen

A Polo R WRC csupán jövőre debütál, akkor viszont nyerni akar vele a Volkswagen

     A Montén különösen igaz a mindenhol elpufogtatható közhely, hogy nagyon sok minden múlik a gumiválasztáson. Háromféle slick, egy téli és egy szöges abroncs közül tippelhetik majd meg a versenyzők, melyikkel lehetnek a leggyorsabbak a folyamatosan változó időjárási és útviszonyok közepette. Szabálymódosításokról majd "menet közben" számolunk be - izgalmasnak, érdekesnek ígérkezik a 2012-es WRC-szezon még akkor is, ha Ogier egy évig Loeb füle helyett a kefét rágja.

 

Forrás : www. autonavigátor.hu

Szerző : Kántor István

Peterhansel és Despres nyerte a Dakar-ralit

A világ legnagyobb és legnehezebb tereprali-viadalán, amelyet idén is Dél-Amerikában rendeztek, kettős francia siker született.

Stéphane Peterhansel (egy MINI volánja mögött) tizedik diadalát aratta a Dakar-ralin, ebből négyet négy keréken szerzett. Cyrill Despres (KTM) negyedszer szerezte meg a végső győzelmet a motorosoknál.

A verseny utolsó mért szakaszán, a Limába vezető úton az amerikai Robby Gordon volt a leggyorsabb az autósok között, míg a motorosoknál a norvég Pal Anders Ullevalseter vitte el a pálmát.

Az egyetlen versenyben maradt magyarnak, az autós Szalay Balázsnak az eredményéről még nem érkezett jelentés.

 

A MINI-k diadalának néhány képe még az utolsó előtti szakaszból (1 perc után):

Az idei Dakar igen eseménydúsra sikeredett: rögtön az első nap tragédia történt, miután a spanyol motoros, Jorge Andres Martines Boero szívrohamot kapott és meghalt.

Később kuriózumként egy egykori uruguayi súlyemelő nyert szakaszt a quadosoknál, majd a Szalay Balázsék mellett magyar indulóként résztvevő Sebestyén Sándort és Bognár Józsefet kizárták a versenyből, mivel túl sok ellenőrző pontot hagytak figyelmen kívül.

A címvédő katari Nasszer al-Attijah kénytelen volt feladni a versenyt, mert sok technikai probléma érte az autóját. Innentől egyenes út vezetett Stéphane Peterhansel győzelme felé, amely azért is történelmi jelentőségű, mert a BMW-motorral hajtott MINI még sohasem győzött a legnagyobb tereprali-viadalon.

Forrás : MTI/Sport24
Pos.NameMarkTimeVariationPenalty

1

303

HUMMER

02:14:32 - -

2

312

MINI

02:29:50 00:15:18 -

3

301

TOYOTA

02:36:38 00:22:06 -

4

314

MITSUBISHI

02:37:47 00:23:15 -

5

305

MINI

02:38:10 00:23:38 -

6

319

TOYOTA

02:39:14 00:24:42 -

7

302

MINI

02:40:59 00:26:27 -

8

316

SMG

02:51:13 00:36:41 -

9

309

MINI

02:53:53 00:39:21 -

10

307

GREAT WALL

02:54:37 00:40:05 -

11

322

BMW

03:02:43 00:48:11 -

12

304

MINI

03:04:27 00:49:55 -

13

327

BMW

03:23:47 01:09:15 -

14

317

MITSUBISHI

03:26:05 01:11:33 -

15

326

NISSAN

03:28:36 01:14:04 -

16

331

DESSOUDE

03:29:53 01:15:21 -

17

359

Century Racing

03:32:54 01:18:22 -

18

378

MITSUBISHI

03:36:20 01:21:48 -

19

336

DESERT WARRIOR

03:41:17 01:26:45 -

20

321

MD RALLYE

03:49:37 01:35:05 -

21

315

MITSUBISHI

03:51:38 01:37:06 -

22

340

TOYOTA

03:53:50 01:39:18 -

23

345

GREAT WALL

03:54:25 01:39:53 -

24

323

SMG

03:54:47 01:40:15 -

25

346

TOYOTA

03:55:53 01:41:21 -

26

379

BOWLER

03:58:52 01:44:20 -

27

320

DESSOUDE

04:07:32 01:53:00 -

28

333

MITSUBISHI

04:09:15 01:54:43 -

29

348

TOYOTA

04:09:46 01:55:14 -

30

358

TOYOTA

04:10:21 01:55:49 -

31

313

TOYOTA

04:10:26 01:55:54 -

32

334

OPEL

04:11:30 01:56:58 -

33

431

TOYOTA

04:12:00 01:57:28 -

34

347

MC RAE

04:13:06 01:58:34 -

35

349

MITSUBISHI

04:13:37 01:59:05 -

36

375

BAJA AUTOMOTIVE

04:15:08 02:00:36 -

37

325

BMW

04:22:12 02:07:40 -

38

372

MITSUBISHI

04:26:44 02:12:12 -

39

428

BOWLER

04:29:03 02:14:31 -

40

374

POLARIS

04:29:23 02:14:51 -

41

422

MD RALLY

04:29:26 02:14:54 -

42

407

BMW

04:34:40 02:20:08 -

43

376

BMW

04:39:57 02:25:25 -

44

387

MITSUBISHI

04:40:50 02:26:18 -

45

351

VOLKSWAGEN

04:44:03 02:29:31 -

46

355

TOYOTA

04:44:58 02:30:26 -

47

389

TOYOTA

04:45:50 02:31:18 -

48

457

DESERT WARRIOR

04:46:39 02:32:07 -

49

371

TOYOTA

04:46:53 02:32:21 -

50

423

NISSAN

04:47:19 02:32:47 -

51

425

TOYOTA

04:49:39 02:35:07 -

52

456

VOLKSWAGEN

04:57:09 02:42:37 -

53

473

VOLKSWAGEN

05:01:32 02:47:00 -

54

335

PROTO DESSOUDE

05:02:27 02:47:55 -

55

356

VOLKSWAGEN

05:09:51 02:55:19 -

56

424

TOYOTA

05:10:47 02:56:15 -

57

361
05:14:47 03:00:15 -

58

353

BUGGY

05:21:50 03:07:18 -

59

466

CAN-AM

05:24:14 03:09:42 -

60

391

TOYOTA

05:30:09 03:15:37 -

61

444

JEEP

05:37:56 03:23:24 -

62

465

TOYOTA

05:49:00 03:34:28 -

63

412

MITSUBISHI

06:01:29 03:46:57 -

64

339

TOYOTA

06:02:23 03:47:51 -

65

373

PROTO EUROREPAR

06:15:11 04:00:39 -

66

435

BOWLER

06:26:52 04:12:20 -

67

433

MITSUBISHI

06:34:50 04:20:18 00:20:00

68

343

MITSUBISHI

07:21:21 05:06:49 -

69

400

TOYOTA

07:25:45 05:11:13 -

70

332

VOLKSWAGEN

08:10:33 05:56:01 -

71

395

DODGE

08:16:09 06:01:37 -

72

417

TOYOTA

08:34:53 06:20:21 02:40:00

Szalayék fejest ugrottak a homokba

Ásásokkal teli nap után Szalayék összetettben a 20. helyen állnak, az autósoknál továbbra is Peterhansel vezet.

Szalayék fejest ugrottak a homokba
Homoktenger előttük, homokfelhő utánuk - Szalayéknak nehéz napjuk volt (DPPI)

     Az autósoknál az amerikai Robby Gordon (Hummer), a motorosoknál pedig a spanyol Marc Coma volt a leggyorsabb a Dakar-rali pénteki, 12., perui szakaszán, Peruban. Összetettben a francia Stéphane Peterhansel maradt az élen, Coma visszavette a vezetést Cyril Despres-től.

Az autósok versenyében élen álló francia Stéphane Peterhansel sokakhoz hasonlóan a homok fogságába esett, ahonnan 20 perces ásás után szabadult csak ki. A szakaszt az előző napon technikai problémái miatt hatalmas időveszteséget elszenvedő Gordon nyerte az orosz Novickij (Mini) és a Toyotával remeklő dél-afrikai de Villiers előtt.

Peterhansel idővesztesége végzetes is lehetett volna, de csapattársa, az összetettben második spanyol Nani Roma is elidőzött a dűnék között, így a tizedik Dakar-sikeréhez közelítő francia 20 perccel vezet.

A motorosoknál a spanyol Marc Coma különösebb gond nélkül teljesítette a napot, megnyerte a szakaszt, és a francia Despres-vel folytatott párviadalában másfél perces előnyre tett szert.

Szalayék egy egész homokhegyet lapátoltak arrébb

     A Szalay Balázs, Bunkoczi László kettõs kisebb homokhegyet hordott el annak érdekében, hogy folytathassa a versenyt. A tizenegyedik Dakarján induló pilóta szerint a verseny egyik legnehezebb szakasza volt az Ariquepa és Nazca között.
Sokan egyetértettek vele, ugyanis az élmezőnyből is csak nagyon keveseknek nem kellett elõvenni a homokfutót és a lapátot…
„Ásásszakmailag sokat fejlődtem, ez nem is kérdés. Ifjú koromban nem voltam képes ilyen rövid idő alatt elhordani egy ekkora nagy homokhegyet” – mondta Bunkoczi László, miután a 32. helyen célba értek.
„A tengerpart után bementünk egy dobálós részre, ahol már dűnék is voltak bőven, előttünk például rögtön ott ásott két kamion és két autó, úgyhogy nem tudtam a jó nyomon menni.
El is akadtunk annak rendje és módja szerint, s bár odajött egy tucat perui, és lelkesen tolta a kocsit, azon kívül, hogy rendes dolog volt tőlük, annyit segített, mint halottnak a csók. Viszont a hideg víz, amit adtak, nagyon jólesett az ásás után” – mondta Szalay.

     Az Opel Dakar Team párosa ezután lendületesen folytatta az útját, de megint beért egy katlanba, ahol egy csalóka nyomba tévedve beleugrottak a fentebb már említett homokhegybe.
„Alaposan megütöttem a jobb könyökömet, amikor orral beleálltunk a homokhegybe, de ez még a legkevesebb volt, mert utána félórás ásás következett – mondta Szalay. – Reggel pont azt mondtam Lacinak, hogy Afrikában, amikor már csak három nap volt hátra a versenyből, már majdnem biztos volt, hogy célba érünk, itt meg… Itt meg imádkoztunk, hogy túléljük a mai napot, s most imádkozunk, hogy túléljük a holnapit. Várjuk nagyon a szervizcsapatot. A határon volt egy kis baj, nem tudtak rögtön átjönni, de késő estére elvileg ideérnek, ami azért jó, mert odaütöttük az autó elejét és hátulját. Köszönöm Sebestyén Sanyinak, hogy másfél napra kölcsönadta a szervizcsapatát, a fiúk nélkül nehezen tudtuk volna teljesíteni a napot.”

      Szombaton a verseny egyik legnehezebb szakasza vár a mezőnyre Nazca és Pisco között, melyet a Szalay, Bunkoczi kettős az összetett 20. helyről vár.

Dakar-rali, 12. szakasz (Arequipa-Nasca)

 

Autósok:
1. Robby Gordon (amerikai, Hummer) 2:14:32 óra
2. Leonyid Novickij (orosz, Mini) 15:18 perc h.
3. Giniel de Villiers (dél-afrikai, Toyota) 22:06 p h.
...32. Szalay Balázs, Bunkoczi László (Opel Antara) 1:56:58 óra h.
Összetett:
1. Stéphane Peterhansel (francia, Mini) 35:19:04 óra
2. Nani Roma (spanyol, Mini) 20:00 p h.
3. de Villiers 1:06:40 ó h.
...20. Szalay, Bunkoczi 15:37:20 ó h.

Motorosok:
1. Marc Coma (spanyol, KTM) 2:24:38 ó
2. Joan Barreda Bort (spanyol, Husqvarna) 2:43 p h.
3. Jordi Viladoms (spanyol, KTM) 3:10 p h.
Összetett:
1. Coma 39:38:16 ó
2. Cyril Despres (francia, KTM) 1:35 p h.
3. Helder Rodrigues (portugál, Yamaha) 1:13:49 ó h.

Forrás : Opel Dakar Team/Sport24

Keresés