Nem kérdés, hogy a Balaton és környezete kiemelt szerepet játszik hazánk turizmusában: a belföldi turizmus negyedét, a külföldi turizmus 15 százalékát bonyolítja ez a régió. Egy, a közelmúltban zárult felmérés arra kereste a választ, hogy fejlődik-e a térség, vannak-e lehetőségek az idegenforgalomban, mik lehetnek a kitörési pontok, mit szeretnek és mit nem a turisták a Balatonnál. Az is kiderült, milyen turisztikai kincseket rejthet még a magyar tenger.

A Balaton turisztikai régió kiemelt szerepet játszik a magyar turizmusban: a KSH előzetes adatai szerint 2012-ben a kereskedelmi szálláshelyeken regisztrált belföldi vendégéjszakák 26 százalékát, a külföldi vendégéjszakák 15 százalékát regisztrálták a "magyar tenger" partján. Az elmúlt évben a régió mindkét vonatkozásban növekedést könyvelhetett el.

A Magyar Turizmus Zrt széles körű, reprezentatív kutatást folytatott le a főszezonban a Balatonhoz érkező magyar és külföldi turisták utazási szokásairól és elégedettségéről. A látogatókutatást a Balaton turisztikai régióban működő turisztikai vállalkozások, szakmai szervezetek, egyesületek, önkormányzatok és civil szerveződések körében végzett szakmai mélyinterjúk egészítették ki.

Fejlődik a Balaton

A szakmai mélyinterjúk arról tanúskodnak, hogy a Balaton belföldi és külföldi vendégköre egyaránt változik, bővül. Belföldön új szegmensek, külföldön új küldőpiacok erősödnek meg.

A 2012. július-augusztusban a Balaton régióban tartózkodó turisták körében készült felmérés eredményei szerint az itteni nyaralás hatására a Balatonról alkotott kép a válaszadók több mint egyharmadánál pozitívan változott, többségük pedig azt tapasztalta, amit várt. A külföldiek körében - a hazai turistákkal összehasonlítva - még magasabb volt azok aránya, akiknél az előzetes elképzelésekhez képest az utazás során kedvező irányban változott a Balatonról kialakult kép.


A balatoni utazással összességében a megkérdezettek több mint 90 százaléka elégedett volt: ez a pozitív benyomás tükröződik abban is, hogy a válaszadók döntő többsége ajánlaná barátjának, ismerősének, hogy utazzon a Balatonhoz.

A turisták leginkább a környezeti tényezőkkel, valamint a szállással és a vendéglátással voltak megelégedve. Mivel a magas elégedettségi szinthez sok esetben még magasabb elvárások társulnak, bizonyos területeken alulteljesítés mutatkozott. A belföldi turisták körében leginkább az árak tekintetében, a külföldi turisták körében pedig a tájékozódási lehetőségek terén.

Belföldön nincs versenytársa


A megkérdezett szakértők szerint a régió megítélése jó belföldön, és gyakorlatilag nincs versenytársa. A külföldiek körében ugyanakkor csökkent a régió népszerűsége az utóbbi években. Ennek okát a megkérdezett szakértők egyebek mellett abban látják, hogy a fejlesztések nem tartottak lépést az igények növekedésével, a déli szomszédos országok (tengerpartjai) iránti kereslet megélénkült, ugyanakkor nem elég intenzív a Balatont külföldön népszerűsítő marketingtevékenység.

A szakmai mélyinterjúk alapján összeállított elemzés erősségként a tó és környéke gazdag természeti-kulturális adottságait, a kis távolságokat és a turizmus hagyományos jelenlétét emeli ki. Gyengeségként jelentkezik a rövid főszezon, az északi part nehéz megközelíthetősége és egyéb infrastrukturális hiányosságok, a turizmus területén pedig a "gazdátlanság" érzése, az egységes és belföldön-külföldön egyaránt bevezetett Balaton-márka és arculat hiánya, továbbá a turisztikai szolgáltatók és egyéb szereplők közti együttműködés, a komplex szolgáltatások hiánya.


A kereskedelmi szálláshelyek vendégéjszaka-számának alakulása turisztikai régiók szerint, 2012 (részesedés 2012; változás 2012/2011) Forrás: MT Zrt.


Komoly lehetőségek rejlenek azonban például az egészségturizmus, az aktív, illetve a bor- és gasztronómiai turizmusban, miközben a kulturális turizmus iránti kereslet is növekszik. Bár a Balaton adottságai alapján az európai szintű turisztikai desztinációk táborába tartozik, a tó és környezetének turisztikai szempontú kihasználtsága tovább növelhető lenne. Ennek érdekében a megkérdezett szakemberek stratégiai gondolkodást, kiterjedtebb, hatékonyabb együttműködést és egységes kommunikációt várnak.

 

Forrás : www. penzcentrum.hu

http://www.penzcentrum.hu/utazas/a_balaton_titkai_kincseket_rejthet_a_magyar_tenger.1035512.html?utm_source=hirstart&utm_medium=portfolio_linkek&utm_campaign=hiraggregator

Keresés