Európai összevetés: mennyi munkával juthatunk autóhoz?

Az autóárak nagyjából egységesek Európában. A bérek átlaga sajnos nagyon nem az. Lássuk, hol mennyit kell dolgozni egy járgányért.

Nem egy luxusautó, csak egy új Suzuki Swift esetén néztük meg, hogy az hány havi átlagbért jelent az egyes országokban, illetve azt, hogy az hány évnyi spórolással (az átlagbér 10%-os félretevésével) lenne megvásárolható

Nem egy luxusautó, csak egy új Suzuki Swift esetén néztük meg, hogy az hány havi átlagbért jelent az egyes országokban, illetve azt, hogy az hány évnyi spórolással (az átlagbér 10%-os félretevésével) lenne megvásárolható

Ha az átlagembernek szinte elérhetetlenül drága is itthon az új autó, európai összevetésben alacsony árakat láthatunk. Hiszen a gyártók a szegény Magyarország számára az európai áregységesítési előírások ellenére is igyekeznek leszorítani az árakat. Kénytelenek, ugyanis áfánk magas, s alacsonyabb nettó árral lesz csak a többi országéhoz hasonló a listaár. Ráadásul számos modell eurósított ára jelentősen kedvezőbb itthon, mint Európa számos egyéb országában. Hogy mely modellek és mennyivel, az egy külön téma, mi most – a munka ünnepére gondolva – azt néztük meg, hogy egy átlagos újautó, mondjuk egy Suzuki Swift, ami Németországban 10 990 eurótól startol (háromajtós alapmodellként), mennyi munkába kerül Európa egyes országaiban.

%KA%Miként az a grafikonról leolvasható, miként az az alábbi táblázatban látható, több mint 69 havi ukrán átlagbér ára egy Swift. Svájcban 3 hónapot sem kell dolgozni érte%KA%

Miként az a grafikonról leolvasható, miként az az alábbi táblázatban látható, több mint 69 havi ukrán átlagbér ára egy Swift. Svájcban 3 hónapot sem kell dolgozni érte

A havi nettó átlagbéreket vettük alapul, s megdöbbentő számokat látunk. Svájcban mindössze 2,7 hónapnyi munkával kitermelhető a Swift, Ukrajnában bezzeg több mint 5 évet, 69,1 hónapot kell teljes nélkülözéssel tölteni ahhoz, hogy meglegyen a kívánt autó. Hazánk még a középmezőnytől is lemaradásban van, a vizsgált 36 ország közül a nyolcadik legtöbb munkát kívánó ország. Nálunk 23,4 hónap, azaz nem egész kétévnyi teljes spórolással meglehet egy alap Swift. Könnyítés mondjuk, hogy nálunk 11 ezer euróért már nemcsak a háromajtós alapmodell, hanem egy korrektebbül felszerelt ötajtós is megkapható. Legalább ennyi előnyünk van, igaz, ezt is kihasználják a nyugati országok ügyes kereskedői, s számosan nálunk vásárolnak a nekünk drága, nekik értékes eurójukért, s kapnak még kevesebb munkával még több autót.

Hány havi átlagbér egy átlagautó ?
 
Ország Hónap
Ukrajna 69,1
Albánia 56,4
Bulgária 34,5
Macedónia 32,1
Szerbia 30,4
Románia 29,9
Bosznia-Hercegovina 26,4
Magyarország 23,4
Montenegro 23,1
Litvánia 21,9
Oroszország 20,0
Törökország 19,6
Lengyelország 17,0
Szlovákia 16,8
Csehország 16,2
Horvátország 15,3
Észtország 14,8
Görögország 12,2
Portugália 12,1
Szlovénia 11,0
Ciprus 8,1
Spanyolország 7,1
Anglia 6,3
Ausztria 5,9
Olaszország 5,8
Belgium 5,8
Franciaország 5,4
Írország 5,2
Hollandia 5,1
Svédország 5,1
Németország 4,9
Finnország 4,7
Dánia 3,8
Luxemburg 3,4
Norvégia 3,1
Svájc 2,7

Grafikonon és táblázatban is megmutatjuk, hogy az egyes országokban hány hónapnyi munkával termelhető ki a választott, nekünk átlag, Európa nyugatabbi felén nyilván az alatti autó, ám ez a számítás nagyon laboratóriumi, és meg kell hagyni, szinte értelmetlen. Valószínűleg a svájci átlagpolgár sem fogja tudni fizetésének egészét kuporgatni 2,7 hónapon át, s ahogy megyünk felfele az autóvásárláshoz szükséges munkahónapok számánál, egyre kevesebb erre az esély. Svájc Európa egyetlen országa, amelyben kevesebb, mint negyedévnyi átlagbérből kijön a választott modell, Luxemburgban, Dániában, Finnországban, Németországban, Svédországban, Hollandiában, Írországban, Franciaországban, Belgiumban, Olaszországban és Ausztriában félévnyi munkával összejön, Anglia, Spanyolország, Ciprus és Szlovénia esetén nem kell egy évnél többet dolgozni érte, hazánk pedig éppen csak belefér a kétéves limitbe.

%KA%A havi bér 10%-os megspórolásával Svájcban 2,3 év alatt összejön a Swift, nálunk 19,5 év kell hozzá, Ukrajnában pedig...%KA%

A havi bér 10%-os megspórolásával Svájcban 2,3 év alatt összejön a Swift, nálunk 19,5 év kell hozzá, Ukrajnában pedig...

Az autóárakon és a fizetéseken túl természetesen eltérő az egyes országok árszínvonala, megélhetési költsége is, ezek kalkulációjával nem bonyolítottuk összevetésünket, ám pontosabban becsüljük meg az autóhoz jutási időt, ha az átlagbérek 10 százalékos spórolásával kalkulálunk. Az országok sorrendje természetesen ez esetben is változatlan, de talán még ijesztőbb számokat kapunk. Svájcban 2,3 évnyi munka és visszafogott spórolás eredményeként összejön a kívánt Swift, Ukrajnában 57,6 évet kellene végigdolgozni és kuporgatni érte. Nem mellesleg, vélhetően könnyebb a svájci bér tizedét megtakarítani, mint az ukránét. Hazánkban 19,5 éves „Swifthez jutási idő” látható az átlagbér 10 százalékának megspórolásával.

Hány évnyi spórolással vehető egy átlagautó ?
 
Ország Év
Ukrajna 57,6
Albánia 47,0
Bulgária 28,7
Macedónia 26,8
Szerbia 25,4
Románia 25,0
Bosznia-Hercegovina 22,0
Magyarország 19,5
Montenegro 19,2
Litvánia 18,3
Oroszország 16,7
Törökország 16,4
Lengyelország 14,1
Szlovákia 14,0
Csehország 13,5
Horvátország 12,8
Észtország 12,4
Görögország 10,2
Portugália 10,1
Szlovénia 9,2
Ciprus 6,8
Spanyolország 5,9
Anglia 5,2
Ausztria 4,9
Olaszország 4,9
Belgium 4,9
Franciaország 4,5
Írország 4,3
Hollandia 4,3
Svédország 4,2
Németország 4,1
Finnország 3,9
Dánia 3,1
Luxembourg 2,9
Norvégia 2,6
Svájc 2,3

És tegyük hozzá, ez reális is, még szerencse, hogy egy Swift gond nélkül ki tud szolgálni ennyit. Ha ehhez viszonyítjuk a hazai autópark átlagos 13 éves életkorát, még jónak is mondható az. Látható, hogy szeretünk autóra költeni, de látható az is sajnos, hogy sokan hajlamosak túlvállalni is magukat. Hiszen jelen esetben csak az autó vételárát vetítettük az átlagbérre, még semmiféle biztosítást nem fizettünk utána, nem vittük szervizbe, nem vettünk rá gumit és üzemanyagot sem töltöttünk bele.

A képletet természetesen javítja, ha átlagbér feletti jövedelemmel rendelkezünk, s ha a választott 11 ezer eurós Swiftnél olcsóbb − jellemzően használt − autót vásárolunk. De javítja az is, ha egy új Daciát, hiszen az is sokkal olcsóbb, mint a Swift. Az átlag azonban annál többre vágyódik. Ezért láthatjuk az elmúlt években stabilan, hogy több használt autó kerül forgalomba itthon (külföldről vásárolva), mint amennyit itthon újként eladnak. Még úgy is, hogy azok jelentős része nyugatra megy, hiszen nálunk olcsók az autók, legalábbis a nekünk drága euróhoz mérten. Ünnepeljük hát a munkát, szükségünk van arra az autózáshoz !

 

Forrás : www.autonavigator.hu

Szerző : Katona Mátyás

http://www.autonavigator.hu/autosvilag_hirei/mennyit_kell_nekunk_gurizni_egy_autoert-12275?utm_source=hirfigyelo_anv2_hirlevel_20140226&utm_medium=webview&utm_campaign=hirlevel_2014-05-02&utm_content=cikk

Keresés